هر گونه سوالی دارید:

تلفن ۰۲۱66971400

به info@isct.ir

ایمیل بزنید!
که در: رسانه های اجتماعی

صفحۀ کاوش در اینستاگرام چیست؟

یادتان می‌آید؟ در گذشته که شبکه‌های اجتماعی نبودند، محتوایی را که در جست‌وجوی آن بودید، فقط با مرورگرهایی مثل گوگل، یاهو، فایرفاکس و… پیدا می‌کردید. امروز که این شبکه‌ها به وجود آمده‌اند، هرکدام به‌تنهایی مثل همان مرورگرها عمل می‌کنند. هرکدام این قابلیت را دارند تا با جست‌وجو در آن‌ها انواع و اقسام محتوایی را که می‌خواهید به شما عرضه کنند.

روش‌های جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی به‌طور کلی با هم مشابهت دارند، ولی تفاوت‌هایی هم در آن‌ها پیدا می‌شود. به‌علاوه، هرکدام از این شبکه‌ها به‌شکل منحصربه‌فردی محتوایی را که کاربرانش به اشتراک گذاشته‌اند به مخاطبانشان نشان می‌دهند. مثلاً اینستاگرام، صفحۀ کاوش را برای انتشار محتوای عمومی به مخاطبانش انتخاب کرده است.

معنی کاوش در اینستاگرام

اگر تنظیمات صفحۀ اینستاگرام شما به زبان فارسی باشد، احتمالاً کلمۀ کاوش‌ یا جست‌وجو به نگاهتان خورده است. این کلمه همان ترجمه‌شدۀ کلمۀ انگلیسی اِکسپلور (Explore) است. صفحۀ اکسپلور با علامتی به‌شکل ذره‌بین نشان داده می‌شود.

در صفحۀ اکسپلور یا همان کاوش اینستاگرام، محتواهای متفاوتی مثل عکس و فیلم‌های تکی یا اسلایدی، فیلم بلند (IGTV)، فیلم کوتاه (Reels) و… وجود دارد. این محتواها فقط و فقط متعلق به صفحات کاربرانی است که صفحه‌های عمومی یا به‌اصطلاح پابلیک (Public) دارند.

صفحۀ کاوش چه چیزی را نشان می‌دهد؟

به زبان ساده، هوش مصنوعی اینستاگرام در صفحۀ کاوش خود محتواهایی را نشان می‌دهد که با اقبال عمومی مواجه شده‌اند؛ یعنی محتواهایی که کاربران اینستاگرام آن‌ها را دوست داشته، برای دیدنشان وقت صرف کرده‌اند، آن‌ها را به اشتراک گذاشته و برای دوستان خود فرستاده‌اند.

مثل هر شبکۀ اجتماعی دیگری، حوادث روز، ترندها، هشتگ‌های پراستفاده، چالش‌های مربوط به سرگرمی و… روی محتوایی که صفحۀ کاوش نشان می‌دهد تأثیر می‌گذارد؛ درنتیجه ممکن است یک اتفاق مثل دعوای جانی دِپ (Johnny Depp) و اَمبِر هِرد (Amber Heard) که در در دنیا مثل بمب سروصدا کرد باعث شود تا صفحۀ کاوش شما پر از محتواهایی شود که مربوط به این دعوا است.

تفاوت صفحۀ کاوش شما با بغل‌دستی‌تان

بعد از توضیحاتی که دادیم، شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که آیا محتوایی که در صفحۀ کاوش شما نشان داده می‌شود با بقیه یکی است؟ خیر! صفحه‌های کاوش افراد با یکدیگر متفاوت است. اما دلیل این تفاوت چیست؟ بازهم اینجا هوش مصنوعی اینستاگرام دست‌به‌کار شده، رفتار شما و کسانی را که دنبال می‌کنید تحت نظر گرفته و براساس آن، صفحۀ کاوشتان را تنظیم کرده است. درکل، ۴ فاکتور هست که سروشکل صفحۀ کاوش شما را مشخص می‌کند:

  1. صفحه‌ها و هشتگ‌هایی که قبلاً دنبال کرده‌اید و دنبال می‌کنید.
  2. محتواهایی که به آن‌ها واکنش نشان داده‌اید و می‌دهید.
  3. محتواهایی که در کل اینستاگرام و جامعه فراگیر شده است.
  4. محتواهایی که فالوئینگ‌هایتان به آن‌ها واکنش نشان داده‌اند.

درنتیجه، صفحۀ کاوش فردی که بیشتر به محتوای هنری علاقه دارد و واکنش نشان می‌دهد، با صفحۀ کاوش فردی که به محتوای ورزشی، علمی، سرگرمی یا اقتصادی اهمیت می‌دهد متفاوت است.

چرا صفحه کاوش مهم است؟

به‌گفتۀ سایت استاتیستا (Statista)، اینستاگرام در حال حاضر یک میلیارد نفر و بیشتر از هر شبکۀ اجتماعی دیگری کاربر دارد. پس می‌توانید تصور کنید که افراد، برندها و سازمان‌ها برای کمک به بازاریابی محتوایی خود، چه حسابی روی این حجم از کاربر می‌کنند. صفحۀ کاوش اینستاگرام به‌صورت رایگان این شانس را به کاربرانش می‌دهد که بیشتر و بهتر در معرض دید قرار بگیرند و از این بیشتردیده‌شدن، نفع مادی و غیرمادی ببرند. پس طبیعی است که هیچ کسب‌و‌کاری این شانس را از دست ندهد.

این بیشتر‌دیده‌شدن در اینستاگرام، بین افراد و برندها نوعی جنگ ساکت و بدون سلاح گرم یا سرد راه انداخته است. به همین دلیل است که تمام فکر و ذکر استراتژیست‌ها، مدیران شبکه‌های اجتماعی و کسانی که تقویم شبکه‌های اجتماعی را تنطیم می‌کنند این است که محتوایی خلق کنند که به صفحۀ کاوش راه پیدا کند، یا به عبارتی اکسپلورخور آن خوب باشد.

در یک جمله: پستی که به صفحۀ کاوش راه پیدا می‌کند فالوئر جذب می‌کند، فالوئرها کم‌کم از برند و اشخاص آگاهی پیدا می‌کنند و این آگاهی درنهایت به فروش محصول و خدمات منجر می‌شود.

چطور در صفحۀ کاوش، کاوش کنید؟

به‌صورت کلی، اینستاگرام ۴ روش سریع برای اینکه کاربرانش در صفحۀ کاوش به جست‌وجو بپردازند، ایجاد کرده است: اکانت‌های برتر، اکانت‌ها، برچسب‌ها و مکان‌ها. در ادامه هرکدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم. برای اینکه کارکرد جست‌وجو در صفحۀ اکسپلور را بهتر درک کنید، با یک کلمه مثال خود را نشان می‌دهیم: «یزد». ببینیم وقتی این کلمه را در قسمت جست‌وجو وارد می‌کنیم، در هر ۴ حالتی که قبلاً به آن اشاره شد چه اتفاقی می‌افتد.

  • اکانت‌های برتر

وقتی کلمۀ یزد را جست‌وجو می‌کنید، در قسمت اکانت‌های برتر (Top accounts) اسم صفحاتی به شما نشان داده می‌شود که بیشترین و باکیفیت‌ترین مخاطب‌ها را در رابطۀ با یزد دارند و محتواهایی تولید می‌کنند که بازخورد زیادی می‌گیرند.

  • اکانت‌ها

در قسمت اکانت‌ها (Accounts)، تمام صفحاتی که در رابطه با یزد تولید محتوا می‌کنند نشان داده می‌شوند و تفاوتی ندارد که مخاطبان کم یا زیادی داشته باشند.

  • برچسب‌ها

اگر کلمۀ یزد را در قسمت برچسب‌ها (Tags) جست‌وجو کنید، محتواهایی نشان داده می‌شوند که در کپشن خود حتماً از کلمۀ یزد استفاده کرده‌اند. خود این بخش به ۳ دسته تقسیم می‌شود: پست‌هایی که از کپشن استفاده کرده و بیشترین بازخورد را داشته‌اند (Top)، پست‌هایی که به‌تازگی این کپشن را استفاده کرده‌اند (Recent) و پست‌هایی که با این هشتگ ریلز منتشر کرده‌اند (Reels).

  • مکان‌ها

یکی از قابلیت‌های ویژۀ اینستاگرام، امکان جست‌وجو به‌وسیلۀ مکان‌هایی است که در دنیا وجود دارد. یزد یکی از شهرهای ایران است. اگر این کلمه را در قسمت مکان‌ها (Places) جست‌وجو کنید، لیست به‌نسبت کاملی از مکان‌های معروفی را که در یزد وجود دارد می‌بینید. وقتی روی هرکدام از آن‌ها می‌زنید، عکس‌هایی که مربوط به آن مکا‌ن‌ها است به شما نشان داده می‌شود.

«قسمت مکان‌ها فقط مربوط به نقاطی جغرافیایی است که ثبت شده می‌شود؛ مثلاً نمی‌توانید اسم یک فرد یا شیء را در قسمت مکان‌ها جست‌وجو کنید.»

خانه‌تکانی در صفحۀ کاوش

گاهی‌ پیش می‌آید که در صفحۀ کاوش شما محتوایی نشان داده می‌شود که به هر علتی باب میلتان نیست و دیگر نمی‌خواهید محتواهایی مثل آن را ببینید. اینستاگرام کار شما را راحت کرده است و ۲ راه برای شما گذاشته است.

  • راه اول این است که روی پست بزنید، در قسمت سمت راست و بالا روی سه‌نقطه کلیک کنید و درنهایت گزینۀ علاقه ندارم (Not interested) را انتخاب کنید. فقط باید دقت کنید با یک‌‌ دفعه انجام این کار به هدفتان نمی‌رسید؛ باید چند دفعه در رابطه با پست‌هایی که نمی‌خواهید در صفحۀ کاوش ببینید این کار را انجام دهید.

یک روش دیگر این است که به‌وسیلۀ هشتگ‌هایی که نمی‌خواهید ببینید صفحۀ کاوشتان را خانه‌تکانی کنید. کافی است هشتگ را جست‌وجو کنید، روی یکی از پست‌هایی که هشتگ مربوطه را دارد بزنید، در قسمت سمت راست و بالا روی سه‌نقطه بزنید و بعد گزینۀ این هشتگ را نشان نده (Don’t show for this hashtag) را انتخاب کنید.

یک نکتۀ حاشیه‌ای ولی مهم

باید به این نکته اشاره کنیم که لزوماً همیشه محتواهای مفید به صفحۀ کاوش راه پیدا نمی‌کنند. برای مثال، تعدادی از اینفلوئنسرها و واینرها در اوایل کارشان با محتوای جذب‌کننده ولی مخرب به صفحۀ کاوش راه پیدا می‌کنند و بعد از مشهورشدن و جذب فالوئر، از راه تبلیغات به درآمدهای آن‌چنانی می‌رسند.

پس مهم است که به‌عنوان کاربر، در قبال محتوایی که هیچ فایده‌ای ندارد و فقط برای این دست از اینفلوئنسرها و واینرها درآمد ایجاد می‌کند، عکس‌العمل مناسب نشان دهیم. بهترین عکس‌العمل در قبال این محتواها عکس‌العمل نشان‌ندادن است. به‌قول معروف «احمق‌ها را معروف نکنیم».

گاهی‌اوقات هم بعضی از افراد از اتفاق‌های مهم و تلخ (مثل فاجعۀ برج متروپل آبادان) سوء‌استفاده می‌کنند و برای اینکه محتوایشان راحت‌تر وارد صفحۀ کاوش شود، با هشتگ پربازدیدی که مربوط به این اتفاقات است آن را منتشر می‌کنند؛ مثلاً ممکن است یک رستوران با این هشتگ (متروپل)، عکس غذایش را منتشر کند.

می‌توانید تصور کنید که این کار چقدر غیراخلاقی است، پس بازهم به‌عنوان بیننده منفعل نباشید و این دست از صفحه‌ها را ریپورت (Report) کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رشد کسب و کار خود آماده اید؟

شرکت های موفق برای رشد برنامه ریزی می کنند. برای آن کار می کنند و آن را به دست می آورند. برنامه شما برای رشد کسب و کارتان چیست؟

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه ارتباط با ما اینجا دیدن کنید.








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟