آیا در راهاندازی و شروع استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود به کمک احتیاج دارید؟ آیا میدانید بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل چه مواردی میشود؟
از زمانی که استفاده از شبکههای اجتماعی افزایش چشمگیری داشته است و نفوذ آن در بین کاربران بیشتر شده است، خیلیها به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی به آن نگاه ویژهای دارند. اما بازاریابی شبکه های اجتماعی کار سادهای نیست و تکنیکها و ترفندهای زیادی دارد که در این مطلب به آنها میپردازیم. در این مطلب، به شما نشان خواهیم داد که برای پیاده کردن یک استراتژی موفق بازاریابی شبکه های اجتماعی که از همان روز اول به خوبی کار کند، چه گامهایی را باید طی کنید و به چه چیزهایی نیاز دارید. برای درک بهتر هم، هر مرحله از روند شروع بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای یک رستوران بررسی میکنیم.
بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟
پیش از شروع و پرداختن به تکنیکها و اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است به تعریف آن بپردازیم. به معنای ساده Social Media Marketing (SMM) استفاده از شبکههای اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.
اما اگر بخواهیم کاملتر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهرهگیری از پلتفرمهای اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وبسایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپینهای تبلیغاتی میشوید.
مهمترین رسانه های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپچت هستند.
جریان (یکی از زیرمجموعههای یکتانت) اجرای تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام را بسیار آسان کرده است. با ساختن کمپین تبلیغاتی خود در این پلتفرم، با ادمین کانالهای پربازدید تلگرام، پیجهای با فالوورهای زیاد در اینستاگرام و همچنین اینفلوئنسرها خیلی راحت ارتباط برقرار کنید.
مزایا و اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین
بدون شک همانطور که شما ساعتها از زمان خود را در شبکههای اجتماعی مختلف صرف میکنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرمهای اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانهها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث میشود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی باید هر برندی با توجه به ماهیت شغلی، مخاطبان هدف و بسیاری از موارد دیگر بستر مورد نظر خود را انتخاب کند.
مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی
همانطور که گفتیم حضور و بازاریابی در در رسانههای اجتماعی اهمیت زیادی دارد. بنابراین انتخاب این روش میتواند مزایای مهمی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
1. افزایش آگاهی از برند (Awareness)
2. تولید سرنخهای باکیفیت
3. بهبود نرخ تبدیل
4. برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
5. تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
6. افزایش ترافیک ورودی برای سایت
7. اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
8. دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
9. افزایش وفاداری مشتریان
10. ایجاد ارزش افزوده
11. بهبود اعتبار برند
12. هزینه و اثربخشی خوب
13. رهبری بازار و رهبری فکری
14. تبدیل شدن به منبع محتوا
15. رفتارشناسی مشتری
16. راهاندازی امور مشتریان و پشتیبانی
17. انسانیسازی برند
انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد. ولی به طور کلی این راهکار در چهار دستهبندی اصلی تقسیمبندی میشود که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
1. شبکهسازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
2. میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر)
3. بهاشتراکگذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
4. بهاشتراکگذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو)
تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی
برای اینکه بخواهید در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود موفق عمل کنید، تکنیک ها و ترفندهای زیادی وجود دارد. افراد مختلف با توجه به تجربیات خود موارد متنوعی را مطرح کردهاند. در ادامه به مهمترین نکات اشاره میکنیم:
1. تدوین استراتژی حضور و محتوا
2. استفاده از داستان سرایی و ابزارهای مناسب
3. پرداخت هزینههای لازم برای بازاریابی و تبلیغات
4. درنظر گرفتن محتوای ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی
5. رعایت موارد اصولی و بنیادی
6. استفاده از تبلیغات هدفمند
7. معرفی خودتان به عنوان منبع معتبر و موثق محتوا
8. استمرار در تولید و انتشار محتوا به ویژه محتوای ویدیویی
9. تمرکز ویژه روی برقراری ارتباط با فالوئرها
10. پوشش اخبار حوزه کاری
11. تبدیل مشتریان به سفیران برند
12. بهکارگیری محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
13. خطاب قرار دادن کاربران با اسم
14. برقراری تعامل دوسویه
15. شناخت دقیق مخاطبان هدف
16. همکاری با تیم فروش برای درک بهتر مسیر سفر مشتری
17. اجتماعی بودن
18. نمایش جنبههای جذاب کسب و کار
19. بیان موفقیتها و شکستها
20. پرسیدن سوال از فالوئرها
21. لحن و سبک سفارشی
22. خلق شخصیت برای برند
23. همکاری با اینفلوئنسرها
24. استفاده از آمار، ارقام و اینفوگرافی
25. برگزاری مسابقات و برنامههای چالشی
روشهای اجرای بازاریابی در هر شبکه اجتماعی
به طور کلی شبکه های اجتماعی پلتفرمهای رایگانی هستند که امکانات خوبی را در اختیار کاربران قرار میدهند. گرچه برخی از آنها قابلیتهای ویژهای دارند که اگر قصد استفاده از این امکانات را داشته باشید، باید هزینه مشخص شده را بپردازید. ضمن اینکه امکان بهرهگیری از پلنهای تبلیغات پولی نیز وجود دارد. اما هر کدام از شبکه های اجتماعی با توجه به ماهیت، کاربران حاضر در آن، امکانات رایگان و پولی، محدودیتها و میزان استفاده از آنها، روش بازاریابی مختلفی دارد.
شبکه اجتماعی اینستاگرام
بدون شک مهمترین شبکه اجتماعی در ایران، اینستاگرام است که کاربران بسیار زیادی دارد و کسبوکارهای کوچک و بزرگ تلاش میکنند در آن حضور جدی داشته باشند. برای اجرای برنامه بازاریابی خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- پروفایل حرفهای: برخلاف تصور، داشتن پروفایل حرفهای و کامل که دقیقا نشان دهد چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید، بخش مهمی از برنامه بازاریابی در این پلتفرم است.
- ارسال پستهای منظم: محتوا، بخش عمدهای از فرایند بازاریابی را در اینستاگرام در برمیگیرد. با توجه به ماهیت این شبکه تصاویر و ویدیوهای جذاب و کاربردی نقش بهسزایی در جذب فالوئر، برقراری ارتباط با آنها، اطلاعرسانی، خلق ارزش و افزایش اعتماد دارد.
- استوری: یکی از جذابترین و اثربخشترین ویژگیهای رایگان اینستاگرام که باید در برنامه و استراتژی بازاریابی شما نقش مهم ایفا کند، استوریها است. بهراحتی میتوانید از امکانات متنوع و کاربردی این بخش استفاده کنید.
- هشتگگذاری: هشتگها نیز اگر به صورت اصولی و استاندارد استفاده شوند، در دستهبندی محتوا و سوق دادن مخاطبان به سمت شما نقش مهمی خواهند داشت. بنابراین حواستان باشد بیهوده کپشن خود را مملو از هشتگهای بیربط نکنید.
- کپشننویسی: بسیاری از پستهای تصویری و ویدیویی به تنهایی نمیتوانند مفهوم را منتقل کنند و برای تکمیل آنها نیاز به درج کپشن دارید. به همین دلیل باید از این بخش به خوبی در راستای اهداف خود استفاده کنید.
- همکاری با اینفلوئنسرها: اینفلوئنسرهای بزرگ و کوچک نفوذ زیادی روی فالوئرهای خود دارند و همکاری با آنها اثربخشی بالایی دارد.
- برگزاری مسابقه: مسابقات و برنامههای چالشی نیز بخش دیگری از فرایندهای بازاریابی است که کمک میکند به خوبی مخاطبان خود را درگیر کرده و تعامل خوبی داشته باشید.
- اجرای کمپین: میتوانید از کمپینهای تبلیغاتی یا اسپانسرینگ اینستاگرام نیز برای تحقق اهداف خود استفاده کنید.
شبکه اجتماعی توییتر
توییتر یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که با توجه به محدودیتهای آن در ایران، ولی همچنان افراد و افراد از آن استفاده میکنند. توییتر بیشتر به یک پلتفرم خبری، میکروبلاگینگ و سیاسی شناخته میشود. ولی به خوبی میتوانید از ظرفیتهای آن برای شروع کار، جذب فالوئر، روابط عمومی، برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان، مدیریت بحران، موجسواری روی ترندها و هشتگهای روز، ارائه تخفیف و… استفاده کنید. (چنانچه میخواهید بدانید که برنامه توییتر چیست و چه کاربردی دارد، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم)
شبکه اجتماعی لینکدین
لینکدین شبکه اجتماعی متخصصان و کسب و کارهاست. اگر خدمات و محصولات شما موردنیاز کسبو کارهای دیگر است و B2B هستید، این پلتفرم به خوبی میتواند با تبلیغات هدفمند به شما کمک کند. البته هنوز به صورت جدی و حرفهای از این شبکه اجتماعی استفاده نمیشود. ضمن اینکه اجرای برخی پلنهای تبلیغاتی آن در ایران میسر نیست و البته هزینه قابل توجهی هم دارد.
۸ گام برای شروع و راهاندازی بازاریابی رسانه های اجتماعی
۱. اهداف خود از بازاریابی رسانه های اجتماعی را شناسایی کنید.
هر قطعه از پازل استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما در خدمت اهدافی است که تنظیم کردهاید. اگر بخواهم رک و ساده بگویم، امکان ندارد بتوانید به سمت جلو حرکت کنید اگر ندانید که انتظار چه چیزی را پیش روی خود دارید.
به نیازهای کلی شرکتتان به طور دقیق نگاه بیندازید و ببینید میخواهید رسانه های اجتماعی چگونه به شما در رسیدن به اهدافتان یاری برسانند. بدون شک به چند هدف شخصی و خاص خودتان دست خواهید یافت، اما در هر صورت اهداف معدودی هم هستند که تمام شرکتها باید در استراتژی خود آنها را در نظر بگیرند. مثلا افزایش آگاهی از برند، حفظ مشتریان و کاهش هزینههای بازاریابی، همگی از اهداف مشترک شرکتها هستند.
بهتر است دو هدف اولیه و دو هدف ثانویه را انتخاب کرده و روی آنها تمرکز کنید. داشتن اهداف زیاد شما را از مسیرتان دور کرده و حواستان را پرت می کند و در نهایت به هیچ کدام از آنها نخواهید رسید.
گاهی تعداد و نوع اهداف به سادگی یا پیچیدگی کسب و کار شما نیز بستگی دارند. مثلا برای یک رستوران کوچک و تازه تاسیس، هدف میتواند یافتن مشتریهای جدید برای رستوران باشد و یا برای یک رستوران قدیمی حفظ ارتباط با مشتریان فعلی و افزایش خرید آنها باشد.
۲. برای خودتان دستاوردهای بازاریابی در نظر بگیرید.
منظور ما از دستاوردها، همان اهداف کوچکی هستند که برای رسیدن به اهداف بزرگتر باید آنها را با موفقیت پشت سر بگذارید. اگر پارامترهایی برای تعیین زمان رسیدن به اهدافتان نداشته باشید، اهداف آنقدرها هم مفید و بهدردبخور نخواهند بود. برای مثال اگر یکی از اهداف اولیه شما از پیش رو برداشتن رقبا و فروش خوب است، دقیقا چه مقدار از این کارها را باید انجام دهید تا مطمئن شوید با موفقیت به هدفتان رسیدهاید؟
دستاوردهای بازاریابی مشخص میکنند که شما چگونه از نقطه A (شرایطی نامطلوب، هدفی برآورده نشده) به نقطه B (هدف با موفقیت برآورده شده) برسید. اصول بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما میگوید که میتوانید دستاوردهای خود را با رویکرد S-M-A-R-T تعیین کنید: دستاوردهای شما باید ویژه و منحصربهفرد (Specific)، قابل اندازهگیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، واقعگرایانه (Realistic) و به موقع (Timely) باشند.
اگر از مثال قبلی در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنیم، باید بگوییم که اگر هدف شما پیش افتادن از رقبا و فروش بیشتر است، یک دستاورد ویژه بازاریابی میتواند این باشد: از ۵۰ ٪ رقبا سبقت بگیرید و برای سنجیدن پیشرفتتان انتخاب کنید که به چه ابزار تحلیلی نیاز دارید و آن را به کار ببرید.
اینکه شرایط را برای شکست خوردن آماده کنید، ایدهی خوبی نیست. اگر دستاورد خود را افزایش ۱۰۰۰ ٪ فروش قرار دهید، بعید به نظر میرسد از عهده آن بربیایید. بنابراین دستاوردهایی تنظیم کنید که میتوانید با توجه به منابعی که دارید به آن دست پیدا کنید.
اضافه کردن یک محدودیت زمانی به تلاشتان میتواند بسیار محرک و انگیزهبخش باشد. از خود بپرسید که چه زمانی میخواهید به دستاوردتان برسید؟ ماه آینده؟ یا تا انتهای سال؟
۳. مشتریان ایدهآل را شناسایی کنید.
اگر کسبوکاری از مشکل مشارکت پایین در صفحات رسانه های اجتماعی را داشته باشد، معمولا به این دلیل است که پروفایل دقیقی از مشتری ایدهآل خود ندارد.
در بازاریابی رسانه های اجتماعی این دقیقا به چه معنی است؟ به این معنی است که شناختن شخصیت و خصوصیات مشتریان میتواند به شما کمک کند که به هدف موردنظرتان در زمان مناسب، مکان مناسب و با پیامهای مناسب برسید.
زمانی که شما سن، شغل، درآمد، علایق، مسائل و مشکلات، موانع، عادات و انگیزهها اهداف جامعهی هدف خود را بشناسید، هدف قرار دادن آنها در رسانه های اجتماعی بسیار آسانتر خواهد بود.
اگر به مثال رستوران برگردیم، نمیتوان در تهران رستوران داشت و بر روی ساکنین اهواز تمرکز کرد. متناسب با مشتریان خود فعالیت کنید. مشتریان شما چه سنی دارند؟ معمولا در کدام مناطق ساکناند؟ بیشتر بانوان هستند یا آقایان؟ بیشتر عاشق تخفیف درصدی هستند و یا مواردی همچون یک غذای رایگان در ازای خرید چند غذا؟
وقتی شخصیت عمده ی مشتریان خود را بشناسید و متناسب با آنها تبلیغ کنید، نتیجه بازده بیشتر در اثر هزینه کمتر خواهد بود.
۴. در مورد رقبای خود تحقیق کنید.
وقتی صحبت از بازاریابی رسانه های اجتماعی به میان میآید، تحقیق کردن در مورد رقبا نه تنها شما را از فعالیت آنها مطلع میکند، به شما کمک میکند بفهمید چه چیزی در بازار بهتر جواب میدهد و میتوانید این تاکتیکهای موفق را در تلاشهای خودتان به کار بگیرید.
با تهیه لیستی از ۳ تا ۵ رقیب خود شروع کنید. بررسی کنید که از کدام رسانه های اجتماعی استفاده میکنند و استراتژی محتوای تولیدی آنها را تحلیل کنید. به تعداد فالوورها و هواداران آنها دقت کنید و ببینید به چه ترتیب زمانی اقدام به پست گذاشتن میکنند. همچنین به نوع محتوایی که به اشتراک میگذارند و زمینه و لحن آنها توجه داشته باشد (رسمی، خندهدار و غیره). دقت کنید که چگونه به هواداران خود پاسخ میدهند و با آنها ارتباط برقرار میکنند.
مهمترین فعالیتی که در بازاریابی رسانه های اجتماعی باید به آن توجه کنید مشارکت آنهاست. اگرچه ادمین این صفحات تنها کسانی هستند که میتوانند به طور دقیق و مداوم از آمار مشارکت اطلاع داشته باشند، شما نیز با دنبال کردن این صفحات می توانید تخمینی از این ارقام داشته باشید.
برای مثال فرض کنیم که شما در حال بررسی کردن ۲۰ تا ۳۰ پست اخیر صفحه فیسبوک یکی از رقبای خود هستید. مقدار کل فعالیت و مشارکت پیرامون آن پست بخصوص را بر تعداد فالوورهای کلی آنها تقسیم کنید ( فعالیتهای مشارکتی شامل لایکها، کامنتها، به اشتراک گذاشتنها و … است).
در نظر داشته باشید که این محاسبه به شما یک تصویر کلی از رفتار رقبایتان میدهد و شما بر مبنای این معیار میتوانید وضعیت خود را در این بازار بسنجید.
برای شروع بازاریابی رسانه های اجتماعی در کسب و کار رستوران، باید رقبای نزدیک به خود را شناسایی کرد، یعنی آنهایی که از لحاظ سبک و سیاق کاری به ما بیشتر شبیه هستند. سپس با بررسی نحوه فعالیت آنها در رسانه های اجتماعی، لحن آنها، عکسها و محتواهایی که به اشتراک میگذارند و همینطور چگونگی تعامل کاربران با آنها، یک نقشه راه و الگو تهیه کرد.
شاید برای شیوه پستگذاری و تولید محتوا در رسانه های اجتماعی دهها روش گوناگون موجود باشد که اگر بخواهیم همه آنها را امتحان کنیم نیازمند صرف هزینه و انرژی زیادی باشد. یکی از میانبرهای کاربردی، این است که از روی رقبای موفق الگوبرداری کنیم. رستوران رقیب که در شبکه های اجتماعی نیز توانمند ظاهر شده است، در چه ساعاتی پست میگذارد؟ بیشتر محتوای آن ویدئوست یا عکس؟ متنها حداکثر چند خط هستند؟ در بین پستهای او، تعامل در ویدئوها بیشتر بوده است یا در عکسها؟ و سوالهای اینچنینی دیگر…
۵. در بازاریابی رسانه های اجتماعی تاکتیک و خط مشی تعیین کنید.
یکی از اشتباهاتی که بسیاری از شرکتها در بازاریابی رسانه های اجتماعی مرتکب میشود، این است که بدون توجه به انتخاب بهترین و مناسبترین گزینه، در تمام رسانه های اجتماعی به فعالیت میپردازند. شما میتوانید با استفاده از اطلاعاتی که از مشتریانتان به دست آوردهاید، انتخاب کنید که کدام رسانه برای شما مناسبتر است و به این ترتیب، وقت خود را در جای نامناسب هدر ندهید.
اگر مشتریان فعلی یا بالقوهی شما میگویند که ۴۰ درصد زمان آنلاین خود را در فیسبوک و ۲۰ درصد را در توییتر سپری میکنند، مشخص است که تمرکز اولیه و ثانویه بازاریابی رسانههای اجتماعی را بر روی کدام یک باید قرار دهید. اگر مشتریان شما از رسانهی بخصوصی استفاده میکنند، شما باید در همان جا فعالیت کنید.
تاکتیک شما برای هر رسانه اجتماعی علاوه بر مناسبترین شیوه برای هر پلتفرم، بستگی به اهداف و دستاوردهای شما دارد. برای مثال، اگر هدف شما از پیش رو برداشتن رقبا باشد و رسانه ی اجتماعی اصلی شما در استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی که برای خود تنظیم کردهاید اینستاگرام باشد، یکی از تاکتیکهای موثری که میتوانید استفاده کنید سرمایهگذاری در اینستاگرام مارکتینگ یا اینفلوئنسر مارکتینگ است که توجه زیادی را به سمت شما جلب میکند.
در مثال رستوران هم شناخت شخصیت مشتریان بسیار کاربردی است. با فیلتر شدن فیسبوک و رواج بیشتر اینستاگرام، تعداد کاربران فیسبوک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. حال اگر بیاییم و برای رستوران خود بخش زیادی از تمرکز را بر روی فیسبوک بگذاریم، به این بهانه که یک شبکه اجتماعی ست و جایی برای تبلیغ، طبیعتا تلاشهای ما بیهوده خواهد بود. همیشه باید بدانید که از بین رسانه های موجود باید برترینها را انتخاب کنید. کمی انرژی بگذارید و رسانه های مختلف را ارزیابی کنید. سپس بهترینها را انتخاب کنید و مسیر خود را شروع کنید.
آیا بدون تست کردن میتوانید بگویید برای کسب و کار رستوران، بیشتر محتوای متنی در تلگرام کاربرد دارد و یا محتوای تصویری؟ و یا در اینستاگرام، بیشتر ویدئو یا عکس؟
بعد از تبلیغ پیج اینستاگرام و کانال تلگرامی رستوران در بین مشتریان، اعضای کدام یک بیشتر میشود؟ اینها مواردی هستند که خط مشی شما را معین خواهد کرد.
۶. استراتژی تولید محتوا ایجاد کنید.
رسانه های اجتماعی و محتوا رابطهای تنگاتنگ با یکدیگر دارند: بدون محتوای فوقالعاده بازاریابی رسانه های اجتماعی غیرممکن و بیمعنی خواهد بود و بدون رسانه های اجتماعی کسی از محتواهای شما باخبر نخواهد شد. هر دو را در کنار هم استفاده کنید تا به اهداف و چشماندازهای خود دست پیدا کنید.
سه مولفهی بنیادی برای هر استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی موفق وجود دارد:
نوع محتوا، زمان پست کردن محتوا و تعداد محتوای پست شده.
نوع محتوایی که باید در هر رسانهی اجتماعی به اشتراک بگذارید به شکل و زمینهی آن بستگی دارد. شکل نشانگر شیوه ای است که شما آن اطلاعات را ارائه میدهید که میتواند متن، تصویر، لینک، ویدئو و … باشد.
زمینه نیز باید متناسب با شعار و پلتفرمهای اختصاصی کسبوکار شما همخوانی داشته باشد. بر این اساس محتوای شما میتواند خندهدار، جدی، با جزئیات فراوان، آموزشی و غیره باشد.
مطالعات بسیاری وجود دارند که به شما نشان میدهند بهترین زمان پست کردن محتوا در رسانه های اجتماعی چه زمانی است. اگر چه پیشنهاد میشود از این مطالعات فقط به عنوان راهنما بهره ببرید، نه قوانین سفت و سخت. به یاد داشته باشید که مخاطب شما منحصربهفرد است بنابراین لازم است با آزمون و خطا بهترین زمان را به دست آورید. پیدا کردن مناسبترین تعداد پست یا به عبارت بهتر و دقیقتر، بهترین نرخ پستگذاری میتواند بسیار حیاتی باشد، زیرا میتواند مشارکت بیشتری را برانگیزد و یا در مقابل، موجب آنفالو و آنلایک شدن شما بشود. باید تلاش کنید که پست گذاشتن شما باعث آزار مشتریانتان نشود.
همچنین بعد از تولید محتوا، حواستان به کامنتهای کاربران هم باشد. ایجاد یک انجمن آنلاین نیازمند ارتباط و تعامل با دیگران است. چه توییت باشد چه پست فیسبوک یا اینستاگرام، کامنتهایی برای آنها گذاشته میشود. نقش روانشناسی در اداره کردن سلامت یک انجمن بسیار مهم بوده و جلوگیری از ایجاد انجمنهای منفی، سروکله زدن با غولهای بداخلاق کامنت و برگرداندن مکالمه به مسیر عادیاش از هنرهای بازاریابی رسانه های اجتماعی و مدیریت کامنتهای کاربران است.
به مثال رستوران برگردیم. پربازدهترین محتوا برای شبکه اجتماعی یک رستوران چیست؟ عکس؟ فیلم؟ مطلب در مورد غذا؟ بهترین ساعت برای پستگذاری چه ساعتیست؟ چه تعداد محتوا در روز باید گذاشت؟
برای کسب و کار رستوران، همه این موارد را باید تست کرد! شاید بهترین زمان برای پست گذاشتن ساعت 12 ظهر و بهترین محتوا عکس یک پلومرغ بریان است تا در همان لحظه بر روی مخاطبین آنلاین اثر بگذارد و غذای ظهر خود را میهمان شما باشند.
اگر مشتریان شما بیشتر خانوادهها هستند، چه میزان بر روی جذب فرزندان آنها متمرکزید؟ آیا تبلیغی شبیه اینکه برای کودکان زیر دو سال شما هم، غذای مخصوص داریم، دارید؟ خب حالا جای این تبلیغ در کجاست؟ مادران را مورد هدف قرار دادهاید یا پدران؟ خب اکنون مادرانی که مشتری شما هستند، در چه ساعاتی از روز کدام یک از رسانه های اجتماعی شما را چک میکنند؟
از تست کردن این موارد در رسانه های اجتماعی نترسید! تست کنید و بازخورد بگیرید.
۷. بودجه و منابع مالی را برای بازاریابی رسانه های اجتماعی تأمین کنید.
برای تامین مالی بازاریابی رسانه های اجتماعی، به تاکتیکهای انتخاب شده برای رسیدن به اهداف و دستاوردهای خود توجه کنید.
لیستی جامع از ابزارهایی که به آنها نیاز دارید (برای مثال، سرویسهای آنالیز و مدیریت رسانه های اجتماعی و بازاریابی با پست الکترونیکی)، نقاط قوت خدماتتان (برای مثال طراحی گرافیکی یا تولید ویدئو) و تمام روشهای تبلیغاتی که به کار خواهید برد را تهیه کنید. در کنار هر کدام، هزینهی سالانهی پروژه را اضافه کنید تا بتوانید تصویری کلی از سرمایهگذاری خود و نحوهی تاثیر آن بر بودجه بازاریابی رسانه های اجتماعی را در ذهن داشته باشید.
بسیاری از کسبوکارها ابتدا بودجهی خود را تنظیم کرده و بعد به انتخاب تاکتیکها و استراتژیهایی که با بودجه تناسب داشته باشد میپردازند، ولی اتخاذ رویکرد مخالف گزینهی بهتری است. ابتدا استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را مشخص کرده و بعد بودجه را با توجه به آن تنظیم کنید.
اگر هزینهی استراتژی شما از بودجهای که اختصاص دادهاید بیشتر شد، تاکتیکهای خود را اولویتبندی کنید. تاکتیکهایی با سریعترین بازده، نظیر تبلیغات مستقیم، از اولویت بیشتری برخوردارند، زیرا سود فوری ایجاد میکنند که میتواند بعدها برای تاکتیکهای بلندمدت سرمایهگذاری شود (برای مثال افزایش هواداران و فالوورها، تولید محتوای باکیفیت یا مشارکت طولانی مدت).
در کسب و کار رستوران، چه میزان بودجه برای حضور و بازاریابی رسانه های اجتماعی اختصاص دادهایم؟ آیا عکسها باید توسط عکاس گرفته شوند؟ آیا برای عکسها به گرافیست نیاز داریم؟ برای ویدئوها نیاز به ادیت حرفه ای هست؟
یک عامل تعیینکننده در این موارد، بودجه و منابع مالی شماست.
سردرگم نشوید. ابتدا رقبای موفق خود را بررسی کنید و ببینید آنها چگونه رفتار کردهاند. اگر عملکرد رقبای خود در رسانه های اجتماعی را نمیپسندید، با یک بودجه حداقلی برای تست حالتهای مختلف شروع کنید و پس از اینکه متوجه شدید بیشترین بازخورد در کدام شیوه است، تمرکز هزینه را بر روی همان بخش بگذارید. شاید عکس-نوشتههای غذا که توسط یک عکاس حرفهای گرفته شوند بسیار بیش از ویدئو در جذب مخاطبین شما اثرگذار باشد.
۸. قانونگذاری کنید.
اینکه بدانید چه کسی مسئول انجام دادن چه کاری است، باعث افزایش بهره وری شما شده و از سردرگمی و اختلال پیدا کردن در کارها و تلاش ها جلوگیری می کند. ممکن است همه چیز در شروع کار به نظر شلوغ و به هم ریخته باشد، اما با گذشت زمان افراد گروه نقش های شان را بهتر می فهمند و متوجه می شوند به صورت روزانه مسئول انجام دادن چه کارهایی هستند.
زمانی که هر کسی نقش خود را به خوبی بشناسد، زمان برنامهریزی برای اجرای پروژه شروع می شود. شما می توانید برنامه های تان را به صورت روزانه یا هفتگی تنظیم کنید. توصیه نمی شود که برنامه ریزی ماهانه انجام دهید زیرا در طول یک ماه اتفاقات و تغییرات زیادی رخ خواهد داد و ممکن است در نهایت زمان شما صرف تطبیق یافتن با این تغییر ها شود و نتوانید برنامه را به درستی اجرا کنید.
در کسب و کار رستوران، برای مدیریت بازاریابی رسانه های اجتماعی میتوان با تقسیم وظایف، منظم و هدفمند پیش رفت:
- چه کسی مسئول تولید محتوای ویدئوییست؟
- مسئولیت گرفتن عکسها و مدیریت آن با کیست؟
- چه کسی مسئول پاسخ دادن به کامنتها، دایرکتها و نظرهای مشتریان است؟
- تولید محتوای متنی با چه کسی است؟
- هر کدام از شبکه های اجتماعی با مدیریت چه کسی پیش خواهد رفت؟
و…
باید یک جدول زمان بندی و تقسیم وظایف داشته باشید. اینکه بدانید در یک ماه آینده چه میزان کار توسط چه فردی انجام خواهد شد و اقدامات بعدی برای پیش بردن رسانه های اجتماعی رستوران چیست.
می توانید از ابزارهای مختلفی برای مدیریت و تخصیص وظایف به اعضای گروه تان بهره ببرید. نرم افزارهایی نظیر basecamp یا ActiveCollab می توانند در بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما کمک شایانی کنند. این ابزارها به شما کمک می کنند از هدر رفتن زمان خود جلوگیری کنید و مطابق با برنامه پیش بروید.
چگونگی برقراری ارتباط با کاربران شبکههای اجتماعی
مانند هر نوع دیگر از بازاریابی، در بازاریابی شبکه اجتماعی هم هدف اصلی جلب توجه مخاطبانِ هدف و برقراری ارتباط با آنها است. با وجود اینکه میتوان از شبکههای اجتماعی به منظور تبلیغ مستقیم محصولات استفاده کرد، این نوع از برقراری ارتباط با کاربران شبکههای اجتماعیای چون فیسبوک و توئیتر چندان نتیجهبخش نخواهد بود. به عبارت دیگر، شبکهٔ اجتماعی مکانی است برای شکل دادن تعاملی واقعی با کاربران و ارائهی اطلاعات دربارهی آنچه برند شما را متمایز میکند.
موفقیت در فعالیتهای مرتبط با بازاریابی شبکه اجتماعی در صورتی میسر میشود که محتوای جالب توجه و مرتبط با حوزهی کاریتان تولید کنید و به اشتراک بگذارید. این محتوا میتواند عکسی باشد که بر روی صفحهی اینستاگرام خود به اشتراک میگذارید یا توئیتی که خوانندگان را به آخرین مطلب پست شده در وبسایتتان ارجاع میدهد و بسته به نیازها و صلاحدید شما متفاوت خواهد بود. کاربران شبکههای اجتماعی در صورتی به شما و برندتان روی میآورند که مطالب منتشر شده از سوی شما برایشان جالب توجه باشد، بنابراین بهتر است این مسئله را مد نظر داشته باشید و حداقل در ابتدای کار راجع به خواستههایی که از کاربران خود دارید فکر نکنید. زمانی که دربارهی حوزهي تخصصی کارتان اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار میدهید و هدف و فعالیتهای برندتان را برای آنها مشخص میکنید، آنگاه کاربرانی که مطالب شما را جالب توجه یافتهاند، دلیلی برای سر زدن به وبسایت شما و کسب اطلاعات بیشتر دربارهی فعالیتهایتان خواهند داشت.
بهاشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی
علاوه بر افزایش مستقیم ترافیک ورودی به وبسایت، این مسئله که عدهی زیادی همزمان از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، زمینهساز مزیت دیگری برای کسبوکارها میشود: افزایش تعداد مشتریها به صورت ارگانیک. در حقیقت زمانی که محتوای ارائه شده از سوی شما برای عدهای جالبتوجه باشد، آنها محتوا را با دوستان و دیگر دنبالکنندههایشان به اشتراک میگذارند و به این شکل برای شما بازاریابی میکنند. حتی میتوان گفت که تأثیر این فعالیت آنها، از انواع بازاریابی بهتر و بیشتر است، چراکه محصول شما توسط یک دوست، یا یکی از اعضای خانواده به دیگری معرفی میشود؛ این معرفی به مراتب تأثیرگذارتر از تبلیغات خود برند است و بیش از آنکه تبلیغ باشد، اطلاعاتی قابل اطمینان، از سوی منبعی تأییدشده است.
کدامیک از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای کسبوکار شما مناسبتر است؟
فیسبوک
فیسبوک بزرگترین شبکهي اجتماعی جهان است و کاربران آن همهروزه مطالب مختلف منتشر شده توسط کسبوکارهای فعال در اینترنت را مشاهده میکنند. با انتشار منظم محتوای حاوی اطلاعات دربارهی حوزهی کاری، اخبار صنایع و تبلیغ محصولات، امکان افزایش فروش و وفاداری به برند وجود خواهد داشت. با این که این به دلیل فیلتر بودن این پلتفرم، در ایران کاربردی کمرنگ دارد، اما همچنان میتوان از آن انتظارهایی جزئی داشت و کاربرهایی جذب کرد.
اینستاگرام
قرار دادن تصاویر محصولات میتواند تأثیر بسزایی بر کارایی تجارت الکترونیک داشته باشد. این مسئله باعث می شود تا اینستاگرام که محوریت اصلی آن بر محتوای بصری است، پلتفرمی مهم و کلیدی برای معرفی بهتر و بیشتر کسبوکارهای اینترنتی به شمار برود. به خصوص آن که چند ده میلیون ایرانی در این شبکه اجتماعی حضور دارند. با بهاشتراکگذاری تصاویر محصولات و پستهای سبک زندگی مرتبط با فعالیتهای برند، میتوان به تعداد زیادی از مخاطبان جدید دسترسی پیدا کرد. برای بازاریابی در اینستاگرام مقالهٔ اینستاگرام مارکتینگ به شما کمک میکند.
توئیتر
اگر با برنامهریزی مناسب در این شبکهٔ اجتماعی فعالیت داشته باشید، نتایج به دست آمده میتواند به اندازهٔ نتایج حاصل از فعالیتهای اینستاگرام کارآمد باشد. فعالیت در این شبکهٔ اجتماعی و برقراری ارتباط با کاربران آن، همراه استفاده از برنامهریزیهای طرح شدهٔ مرتبط با بازاریابی محتوا که در فیسبوک مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند به حضور مؤثرتر شما در دیگر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی کمک کند و سبب معرفی بهتر و بیشتر برند شود.
لینکدین
لینکدین در میان افراد متخصص حوزههای کاری مختلف بیشترین استفاده را دارد و امکان برقراری ارتباط افراد و شرکتهایی را فراهم میکند که دیدگاه یا اهداف مشترکی دارند. محتوای مرتبط با کارپردازان شناختهشده و با تجربه، بهترین نوع محتوایی است که میتوان در این پلتفرم استفاده کرد (بخصوص برای برندهای با کیفیت و برندهایی که میانگین ارزش سفارش بالایی داشته باشند). عدهٔ زیادی از مدیران اجرایی کسبوکارهای مختلف فعال در لینکدین، سعی میکنند با انتشار محتوای مرتبط با دانش و تجربهٔ کاریشان، و نیز محتوای مرتبط با مسائل فرهنگی، به شکل غیر مستقیم برای شرکت خود تبلیغ کنند.
چکلیست فعالیتهای برند در بازاریابی شبکه های اجتماعی
جمع بندی
با توجه به حضور گسترده و بسیار زیاد کاربران در انواع شبکههای اجتماعی که ساعتها زمان خود را صرف تماشای محتوای مختلف میکنند، نمیتوان از این پلتفرمها به عنوان ابزار بازاریابی و تبلیغات غافل شد. بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها اهمیت و مزایای زیادی دارد که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. ضمن اینکه برای موفقیت در فرایندهای بازاریابی خود میتوانید از تکنیک ها و ترفندهای مختلفی استفاده کنید که در این مقاله به
آنها پرداختیم.
استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما به گونهای نیست که غیرقابلتغییر و اصلاح باشد. همچنان که جلو میروید ممکن است متوجه شوید بعضی تاکتیکها آنقدر که گمان میکردید سودمند نبودهاند. همواره تلاش کنید سریع خود را با شرایط انطباق دهید و تغییرات لازم را به استراتژی کلی خود اضافه کنید.
در این مقاله با ذکر نمونه رستوران سعی کردیم با ذکر نمونه برای هر مورد، مطلب ملموستر باشد. اما همواره باید در نظر داشت که نمیتوان یک نسخه واحد و همیشگی برای کسب و کارها پیچید. با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی جدید و یا حذف رسانه های قبلی با عواملی همچون فیلترینگ و موارد دیگر، نیاز است تا همیشه در حال رصد رفتار مخاطبین و جمعآوری اطلاعات از آنها باشیم. شاید بتوانیم در پایان غذای هر نفر یا خانواده، زمان پرداخت صورتحساب رستوران، یک یا دو دقیقه نظر آنها را در مورد رفتارمان در رسانه های اجتماعی بپرسیم.