هر گونه سوالی دارید:

تلفن ۰۲۱66971400

به info@isct.ir

ایمیل بزنید!

چت جی پی تی چه کارهایی را نمی تواند انجام دهد ؟

که در: هوش مصنوعی

با پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی و تولد چت جی پی تی، ابزارهای تحت اختیار انسان متحول شد. در نگارش چند مقاله علمی از که چت جی پی تی به عنوان همکار استفاده شد. اما سوال اصلی این است که آیا که چت جی پی تی می‌تواند در پژوهش جانشین انسان شود؟

البته که چت جی پی تی ابرقهرمانی است که تلاش می‌کند تا زمان زیادی از ما صرفه‌جویی کند، اما آنچه ظاهراً انجام می‌دهد بازگردندان مقادیر زیادی از اطلاعات قدیمی است که در مورد آن‌ها آموزش‌دیده است. اما آیا محققان می‌توانند برای نوآوری، خلاقیت و مهم‌تر از همه برای افزودن ارزش به پیشرفت‌های علمی‌شان که در تلاش هستند، به چت جی پی تی تکیه کنند؟ قطعاً نه. اما ابزارهایی برای بهبود کیفیت مقالات با chat gpt توسعه یافته است.

بنابراین، چت جی پی تی و بقیه ابزارهای هوش مصنوعی برای نگارش ایمیل تبلیغ می‌کند اما نمی‌توانند کارهای محققان را انجام دهد.

9 کاری که چت جی پی تی نمی‌تواند مانند یک محقق انجام دهد:
ارائه ایده‌های اصلی پژوهش
ایده‌های اصلی پژوهش، از عناصر اصلی و چرخه‌ی حیات فرآیند علمی هستند. آن‌ها نوآوری را هدایت می‌کنند و دانش را گسترش می‌دهند و راه را برای اکتشافات پیشگامانِ هموار می‌کنند.. بنابراین، تولید چنین ایده‌هایی فراتر از قابلیت‌های چت جی پی تی است.

مثال: از چت جی پی تی پرسیده شد که چه ایده یا موضوعاتی برای مطالعه در حوزه شیمی دارد، چت جی پی تی 3 تا از مقاله‌های موجود درزمینهٔ ی شیمی را پیشنهاد داد.

الگوریتم‌های چت جی پی تی، فاقد ظرفیت تجزیه‌وتحلیل مستقل هستند.
برخلاف محققان، چت جی پی تی نمی‌تواند در حوزه‌ی مربوط به خود مانند به دست آوردن تخصص، به‌روز ماندن در آخرین پیشرفت ها و ایجاد درک عمیق از پیچیدگی‌ها در یک حوزه‌ی موضوعی غوطه‌ور شود.
دانش محققان به آن‌ها اجازه می‌دهند تا جهت‌های تحقیق را شناسایی کنند ، بر دانش موجود تکیه کنند و رویکردهای نوآورانه‌ای را برای پیشبرد حوزه‌های خود پیشنهاد کنند. در مقابل، چت جی پی تی ، فاقد آموزش و تجربه گسترده‌ای است که محققان ارائه می‌دهند.
چت جی پی تی، مدل زبانی هوش مصنوعی است، که با داده‌های قبلی آموزش‌دیده است و توانایی شرکت در گفتگوها و همکاری‌های پویا را ندارد.

تجزیه‌وتحلیل‌ و تفسیرداده‌های پیچیده
چت جی پی تی ممکن است با درک تفاوت‌های ظریف و پیچیدگی رویکرد تحلیل مشکل داشته باشد.
محققان دارای تخصص و تجربه لازم برای حرکت در تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی که پیچیده هستند ، نمی‌توانند چت جی پی تی را به دست آورند.
چت جی پی تی در فهم روش‌های عمیق آماری، از قبیل تجزیه‌وتحلیل رگرسیون، آزمون‌های فرضیه، تحلیل چند متغیره و الگوریتم‌های یادگیری ماشین شکست می‌خورد.
علاوه بر این، چت جی پی تی نمی‌تواند سوء گیری های بالقوه را شناسایی کند، فاکتورهای گیج کننده یا پرت ممکن است روی اعتبار یافته‌ها اثر بگذارد.
محققانی که به ارزیابی داده‌ها می‌پردازند و مدل‌های آماری را ارزیابی می‌کنند، تجزیه‌وتحلیل حساسیت انجام می‌دهند و داده‌های ازدست‌رفته یا گم‌شده را به‌طور مناسب مدیریت می‌کنند، چت جی پی تی در این مورد موفق نیست.
چت جی پی تی مهارتی برای مصورسازی مؤثر داده‌های پیچیده و تجزیه‌وتحلیل مؤثر آن‌ها را ندارد.
چت جی پی تی نمی‌تواند نتایج را به‌طور واضح و مختصر، یعنی استفاده از مصورسازی، جدول‌ها و نمودارهایی که درک را افزایش می‌دهند و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را تسهیل می‌کنند که محققان می‌توانند با تخصص خود انجام دهند، ارائه دهد.

داوری همتا
چت جی پی تی در ارزیابی و اعتبار سنجی کیفی مقالات محققان توانایی ندارد و برای بررسی‌های دانشگاهی و ارزیابی آن مناسب نیست.
مدل‌های هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی با داده‌های متنی آموزش‌دیده اند و می‌توانند الگوها و دانش را در داده‌های آموزشی خود ایجاد کنند. بنابراین، آن‌ها تجربیات خاص یا مهارت‌های تفکر انتقادی خاص را برای بررسی دقیق علمی ندارند.
درحالی‌که فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند جنبه‌هایی از فرآیند بررسی همتا را پشتیبانی کنند، مانند تشخیص سرقت ادبی یا شناسایی تحقیقات مربوطه به‌صورت آنلاین، ارزیابی نهایی و قضاوت کیفیت مقاله تحقیقاتی همچنان به بازبینان انسانی متخصص بستگی دارد.
تخصص و توانایی تفکر انتقادی از داوری‌های انسان در حفظ دقت و کیفیت تحقیقات دانشگاهی بسیار ارزشمند است.
ارائه بازخورد از زمان واقعی در مورد پیشرفت تحقیقات
با توجه به عدم درک متنی آن، چت جی پی تی نمی‌تواند زمان واقعی از بازخورد پروژه های تحقیقاتی را ارائه دهد.
چت جی پی تی ممکن است قادر به ارزیابی فرآیند تحقیقاتی نباشد.
همچنین ، چت جی پی تی نمی‌تواند بر اساس تخصص و آشنایی با حوزه تحقیق، راهنمایی ارزشمندی ارائه دهد.
علاوه بر این، محققان اغلب در همایش‌ها، سمینارها و کارگاه های آموزشی شرکت می‌کنند، جایی که آن‌ها فرصت دارند تا کارهای شان را به مخاطبان بیشتری ارائه دهند و بازخوردهای بیشتری را دریافت کنند، درصورتی‌که چت جی پی تی امکان انجام چنین کاری را ندارد.
انجام کامل مرور پیشینه‌ها
چت جی پی تی، ممکن است برای ارزیابی کیفی و ربطی منابع به کار گرفته شود، اما در تولید مرور پیشینه‌ها محدود است.
چت جی پی تی نمی‌تواند مقالات، کتاب ها ، مقالات کنفرانس ها و بقیه منابع دانشگاهی را در روش به کار گرفته‌شده، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، چارچوب نظری و مشارکت در علم را مورد بررسی قرار دهد.
علاوه بر این، چت جی پی تی فاقد تخصص در حوزه‌ی موضوعی خاص است و برای درک به منابعی جامع نیاز دارد.
درحالی‌که چت جی پی تی می‌تواند داده‌های عمومی بر اساس داده‌های آموزش‌دیده طراحی کند، ممکن است نتواند تفاوت‌های ظریف و پیچیدگی‌های مقالات را تشخیص دهد.
همچنین، ممکن است برای تمایز بین تحقیقات باکیفیت بالا و منابع قابل‌اعتماد مشکل داشته باشد که منجر به عدم دقت بالقوه یا پوشش ناقص در بررسی پیشینه‌ها می‌شود.
به نظر می‌رسد که چت جی پی تی، برای رویکرد سیستماتیک مانند استراتژی جستجو، تجزیه‌وتحلیل استنادی و معیارهای دقیق انتخاب برای اطمینان از گنجاندن منابع مرتبط و معرفی پیشینه‌ها به کار گرفته شود، که البته محققان نیز این کار را می‌توانند انجام دهند.
چت جی پی تی می‌تواند به محققان در ارزیابی اطلاعات و ارائه بینش اولیه کمک کند. بااین‌حال، این محدودیت‌های آن در ارزیابی کیفی و ارتباط منابع، آن‌ها را برای ایجاد مستقل بررسی‌های مرور سیستماتیک نامناسب می‌کند.
نگارش پروپوزال‌های تحقیقاتی یا درخواست‌های کمک‌هزینه
چت جی پی تی ممکن است به‌صورت کامل تفاوت‌های ظریف موردنیاز دریافت بودجه را درک نکند، بنابراین دانش آن برای نگارش نامه‌ی درخواست کمک و درخواست حمایت مالی کامل نیست.
چت جی پی تی ، نمی‌تواند الزامات نوشتن یک کمک‌هزینه را برآورده کند و شامل جزئیاتی در مورد اهداف پروژه تحقیقاتی، روش‌شناسی، نتایج مورد انتظار، بودجه، جدول زمانی و همسویی با اولویت‌های آژانس تأمین مالی باشد.
چت جی پی تی، تخصص لازم برای تفسیر و ترکیب مؤثر الزامات نگارش نامه درخواست حمایت مالی را ندارد، زیرا نمی‌تواند اطمینان حاصل کند که آیا با معیارهای سازمان اصلی مطابقت دارد یا خیر.
چت جی پی تی ، ممکن است نتواند منطق پشت پروژه را بیان کند، ارتباط اجتماعی را برجسته کند و نتایج و مزایای مورد انتظار را مشخص کند.
ممکن است نتواند از تخصص برای ایجاد استدلال‌های متقاعدکننده ، ارائه یک پیشنهاد منسجم و ساختاریافته و امکان‌سنجی پروژه به آژانس‌های تأمین مالی استفاده کند.
توسعه روش‌های تجربی جدید
چت جی پی تی، فاقد تجربه و دانش خاص موردنیاز در روش‌های جدید آزمایشی است. محققان به شناسایی خلأهای دانش می‌پردازند تا دانش جدیدی را در اختیار دیگران قرار دهند، سؤالات پژوهشی را تنظیم می‌کنند و تجربیات جدیدی که برای رسیدن به اهداف خاصی طراحی‌شده طراحی می‌کنند.
چت جی پی تی ، نمی‌تواند دانش خود را از روش‌شناسی‌های موجود، تکنیک‌های جمع‌آوری داده و روش‌های تجزیه‌وتحلیل آماری برای توسعه رویکردهای نوآورانه‌ای که نتایج قابل‌اعتماد و معناداری ایجاد کند، خلق کند.
توسعه‌ی روش‌های تجربی جدید که اغلب نیاز به ترکیبی از خلاقیت ، تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله نیاز دارد، که ابزارهای هوش مصنوعی کنونی در شکل فعلی اش نمی‌تواند انجام دهد.
به این ترتیب ، چت جی پی تی می‌تواند اطلاعاتی جدید از دانش موجود تهیه کند و پشتیبانی از آن ارائه دهد ، اما این تخصص و نبوغ محققان است که برای توسعه روش‌های تجربی حدید در تحقیقات علمی ضروری است.
تصمیم گیری اخلاقی در پژوهش
چت جی پی تی، برای قضاوت در مورد درستی یا نادرستی تصمیمات اخلاقی که نیاز به تصمیم‌گیری محققان را دارد، مناسب نیست. محققان چارچوب اخلاقی لازم را برای اقدامات پژوهشی مسئولانه و اخلاقی می‌دانند.
چت جی پی تی ، برای درک و به کار بردن اصول و دستورالعمل‌های اخلاقی خاص درزمینه خود، مانند مواردی که توسط هیئت‌های بازبینی اخلاقی یا هیئت‌های بازبینی سازمانی مشخص شده است، آموزش ندیده است.
چت جی پی تی ، فاقد توانایی درک تفاوت‌های ظریف تصمیم‌گیری اخلاقی و ملاحظات اخلاقی پیچیده ای است که محققان با آن مواجه هستند.
علاوه بر این، چت جی پی تی نمی‌تواند عوامل زمینه ای خاص، حساسیت های فرهنگی، یا پیامدهای بالقوه مرتبط با تصمیمات اخلاقی را تشخیص دهد.
درحالی‌که ChatGPT می‌تواند اطلاعات کلی در مورد دستورالعمل‌های اخلاقی ارائه دهد، نمی‌تواند جایگزین تفکر انتقادی، قضاوت اخلاقی و ملاحظات اخلاقی شود که محققان در فرآیند تحقیق ارائه می‌کنند.
کمک به پیشرفت‌های علمی
چت جی پی تی می‌تواند بر اساس الگوها در داده‌های آموزشی بینشی را فراهم کند. اما نمی‌تواند به‌طور مستقل و بدون کمک انسان به پیشرفت علمی منجر شود.
چت جی پی تی ، فاقد توانایی شناسایی الگوها، ناهنجاری‌ها و ارتباطات در داده‌هایی است که می‌تواند به اکتشافات یا بینش‌های جدید منجر شود.
محققان در تفکر انتقادی، فرمول‌بندی فرضیه‌ها و تطبیق نظریه‌های موجود برای کاوش سرزمین‌های ناشناخته، که به نظر می‌رسد ChatGPT هرگز به آن دست نمی‌یابد، سرآمد هستند.
چت جی پی تی نمی‌تواند به‌طور کامل در فرآیند تحقیق علمی شامل پرسش‌های مستمر، آزمون فرضیه‌ها و پالایش ایده‌های مبتنی بر شواهد شرکت کند.
درحالی‌که ChatGPT می‌تواند با ارائه اطلاعات و ایده‌های اولیه به محققان کمک کند، فاقد شهود، خلاقیت و تفکر نوآورانه محققان انسانی است.
ChatGPT بر اساس الگوهای از پیش تعریف‌شده عمل می‌کند و نمی‌تواند ارتباطات جدید، فرضیات سوال، یا فکر کردن خارج از جعبه ایجاد کند.
به دلیل ظرفیت فکری محدود چت جی پی تی قادر به طراحی آزمایش‌های پیشگامانِ یا پیشنهاد چارچوب‌های نظری جدید نیست.

جمع بندی ازکارهایی که چت جی پی تی نمی تواند انجام دهد:
آیا چت جی پی تی می‌تواند با ذهن انسان رقابت کند؟ این‌طور برداشت می‌شود که خیر. مانند این است که از طوطی بخواهیم به اکتشافات پیش گامانه دست پیدا کند، آیا می‌تواند؟ طوطی فقط می‌تواند آنچه را که آموزش‌دیده تقلید کند و نوآوری و ابتکار عملی در آن ندارد.

صحبت در مورد تجزیه‌وتحلیل داده‌های پیچیده که مواجهه با روش‌های آماری استفاده می‌کنند، ChatGPT نمی‌تواند فراتر از انسان عمل کند. آیا چت جی پی تی می‌تواند اهمیت آماری را درک کند؟ به‌احتمال‌زیاد خیر.

زمانی که از بررسی همتا صحبت می‌کنیم، چت جی پی تی ماهی خارج از آب است. فاقد دانش تخصصی در مهارت تفکر انتقادی و داوری انسان است. آیا یک ربات را به مهمانی تفکر دعوت می کنید؟ مشخص است که چت جی پی تی نمی‌تواند با نخبگان علمی همگام شود.

در مورد بازخوردهای سریع از پیشرفت تحقیقات چطور؟ متأسفانه، چت جی پی تی بهتر عمل می‌کند، اما عدم درک زمینه‌ای و تخصص باعث می‌شود که در کم عمق باقی بماند. آیا یک ابزار هوش مصنوعی می‌تواند در کنفرانس ها شرکت کند و در بحث های پویا شرکت کند؟ قطعاً حداقل در این عصر دیجیتال نه!

مرور پیشینه‌ها را فراموش نکنیم. چت جی پی تی در ارزیابی کیفیت رویکرد سیستماتیک ناتوان است به این معنی است که در ایجاد بررسی‌های جامع خیلی کوتاه عمل می‌کند. مثل فرستادن یک انسان نابینا به کتابخانه.

پروپوزال‌های تحقیقاتی و گرنت های پژوهشی چطور؟ متأسفانه چت جی پی تی در مورد حمایت های مالی و بیان استنتاج منطقی که باید برای دریافت گرنت به کار ببرد ، ضعیف است.

چت جی پی تی در میان روش‌های تجربی یک مبتدی است. محققان ، ثروت ارزشمندی از دارایی خود یعنی علم‌دارند که چت جی پی تی فقط توانسته آن ثروت را لمس کند.

در مورد تصمیمات اخلاقی چطور؟ این کار مربوط به انسان است. آیا چت جی پی تی می‌تواند حساسیت های فرهنگی را تشخیص دهد یا تاثیر گسترده‌تر اجتماعی را پیش‌بینی کند؟ مطلقاً خیر. قضاوت اخلاقی را به کسانی بسپاریم که واقعاً می‌توانند آن را درک کنند.

در مجموع، وقتی نوبت به پیشرفت‌های علمی می‌رسد، چت جی پی تی هنوز در غبار باقی‌مانده است. این می‌تواند بینش‌ها و اطلاعاتی را بر اساس الگوها ارائه دهد، اما با تفکر انتقادی، خلاقیت و ذهن‌های نوآورانه محققان انسانی همخوانی ندارد. آیا ChatGPT واقعاً می‌تواند مفروضات را به چالش بکشد، فرضیه ها را فرموله کند یا آزمایش‌های پیشگامانه را پیشنهاد دهد. زمان آن فرا رسیده است که در جایی که باید اعتبار قائل شویم – قهرمانان علمی واقعی، محققانی مانند شما هستند که مرزهای دانش را جابجا می‌کنند.

هنوز ، تحقیق را ادامه دهید و نوشتن را ادامه دهید! هنوز ، هوش مصنوعی نتوانسته جایگزین مناسبی برای تخصص انسان در تحقیق و نگارش دانشگاهی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رشد کسب و کار خود آماده اید؟

شرکت های موفق برای رشد برنامه ریزی می کنند. برای آن کار می کنند و آن را به دست می آورند. برنامه شما برای رشد کسب و کارتان چیست؟

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه ارتباط با ما اینجا دیدن کنید.








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟