یکی از جدیدترین قابلیت های گوگل ، موقعیت صفر یا position zero است که قرار گرفتن در این جایگاه نشان از اعتبار صفحه و تطابق کامل لینک با جستجوی کاربر دارد. بسیاری از اقداماتی که در سئو انجام می دهیم ، جهت رسیدن به رتبه های بالا در نتایج موتورهای جستجوست. اما طی 5 سال اخیر موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل تغییرات زیادی کرده اند. ایجاد باکس نتایج جستجوی محلی ، جستجوی صوتی ، باکس پاسخ گویی بدون کلیک ، نمایش اختصاصی ویدئو در نتایج بخشی از این تغییرات هستند. موقعیت صفر گوگل نیز یکی از این نوآوری ها است.
موقعیت صفر گوگل چیست؟
موقعیت صفر اصطلاحی است که برای توصیف بلوک برجسته در بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل استفاده می شود.
گوگل برای اولین بار در سال 2014 موقعیتی را به نام صفر برای پاسخگویی سریع به جستجوی کاربران معرفی کرد تا مستقمیا از همان صفحه نتایج و بدون نیاز به کلیک به سؤالات کاربر پاسخ دهد.
اطلاعات موجود در موقعیت صفر شامل خلاصه پاسخی که از یکی از صفحات موجود در وب استخراج شده به همراه لینک صفحه می باشد. که از دید گوگل بهترین و دقیق ترین جواب به جستجوی کاربر است.
از آنجا که گوگل به دنبال ارائه بهترین پاسخ به هر کاربر است ، محتوای انتخاب شده برای موقعیت صفر را بر اساس نزدیکی ارتباط آن با جستجوی کاربر و از میان سایت هایی که سئو بهتری دارند انتخاب می کند.
این قطعه برجسته موقعیت صفر نامیده می شود و دقیقا بعد از تبلیغات در بالای نتایج جستجو نمایش داده می شود و وب سایتی که این پاسخ از آن گرفته شده ، به عنوان برترین وب سایت در جستجوی طبیعی شناخته می شود.
هر نتیجه جستجو ، شامل موقعیت صفر نیست ، زیرا اولا این جایگاه بیشتر برای پاسخ به سوالاتی مثل ، کجا؟ چه کسی؟ چرا؟ چه مدت؟ و موارد مشابه ایجاد شده و در ثانی گوگل وسواس زیادی در انتخاب بهترین سایت دارد و اگر هیچ کدام از سایت ها را مناسب این جایگاه نداند ، نتایج را بصورت عادی ارائه می دهد.
متناسب به نوع سؤال ، سه نوع مختلف از پاسخ های برجسته وجود دارد که می تواند در موقعیت صفر ظاهر شود:
یک پاراگراف دارای توضیحات مورد نظر کاربر
یک لیست از فاکتورها در پاسخ به سوال کاربر
پاسخ هایی که بصورت جدول ارائه می شود
چرا موقعیت صفر گوگل مهم است؟
افزایش استفاده از اینترنت به منظور دستیابی به پاسخ سوالات و کسب اطلاعات و همینطور استفاده از تلفن های همراه جهت جستجو در گوگل ، توجه کسب و کارها را به سمت سئو و ارتقا جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو واداشته است. کسب رتبه بهتر یعنی افزایش مخاطبان ، فروش بیشتر و کسب درامد بالاتر.
پس قرار گرفتن در موقعیت صفر هم می تواند جایگاه مناسبی برای یک سایت باشد و هم به کاربران میزان اعتبار و درجه اعتماد گوگل به یک سایت را نشان می دهد. طبق تحقیقات انجام شده ، به اثبات رسیده که سایت هایی که در موقعیت صفر گوگل قرار می گیرند افزایش 114٪ درصد نرخ کلیک را تجربه کرده اند ، حتی نسبت به زمانی که در رتبه اول گوگل قرار داشته اند.
نحوه سئو برای رسیدن به جایگاه صفر
خوشبختانه ، چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی محتوای خود برای موقعیت صفر انجام دهید که به روش های on-serp seo معروف هستند.
اول و از همه مهمتر ، شما باید محتوا را تولید کنید که به اندازه کافی خوب باشد تا در صفحه اول گوگل رتبه بندی شود (یعنی رتبه یک تا ده صفحه اول). توجه کنید که اگر سایت شما در صفحه اول گوگل قرار نگیرد ، هرگز موفق به کسب جایگاه موقعیت صفر نخواهید شد. طبق بررسی های انجام شده ، 30 درصد از سایت هایی که در موقعیت صفر قرار می گیرند ، در رتبه اول گوگل هستند و بقیه از رتبه های دوم تا پنجم انتخاب شده اند.
با فرض قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول با رعایت اصول سئو ، شما باید سعی کنید به یک یا دو سوال اصلی در رابطه با موضوع مطرح شده ، پاسخ دهید.
سایر موارد مهم:
موارد مهم دیگری که برای رسیدن به موقعیت صفر باید رعایت کنید عبارتند از:
سئو كد HTML سایت و استفاده از کدهای ساده و سازگار
پاراگراف ها را به 50 کلمه یا کمتر محدود کنید
از تگ های h2 و h3 به درستی استفاده کنید
سعی کنید از تگ <li> برای بیان موردی عوامل استفاده کنید
کلمه کلیدی مورد نظر خود را در قسمت پاسخ ها ، برجسته کنید
قوانین و ترفندهای سئو به طور مداوم در حال تحول هستند. موتورهای جستجو تلاش می کنند تا بهترین نتایج و تجربه ممکن را به کاربران ارائه دهند.
برای دستیابی به موقعیت صفر باید محتوا و مطالب باکیفیت تولید کنید ، محتوای خود را بهینه کنید و سعی کنید نیاز کاربران را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهید. اگر بتوانید این موارد را به خوبی انجام دهید ، همیشه در SERP پیروز خواهید بود.