هر گونه سوالی دارید:

تلفن ۰۲۱66971400

به info@isct.ir

ایمیل بزنید!

هدف گذاری Smart چیست؟ | بهترین مدل تعیین هدف و دستیابی به اهداف

که در: smart

تعیین هدف یک راه مفید برای ایجاد جایگاه و آینده مورد نظر شما است. با تعیین اهداف و ایجاد نقشه راه مشخص برای رسیدن به هدف مورد نظر خود، می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه زمان و منابع خود را برای پیشرفت به کار بگیرید. بدون اهداف، تعیین نحوه دستیابی به یک شغل خاص، ارتقاء یا سایر مراحل مهم که می‌خواهید به آن برسید، دشوار است. وقتی برای خود هدفی تعیین می کنید، باید تمام مراحل لازم برای موفقیت را در نظر بگیرید. برای این کار، می‌توانید از چارچوبی به نام هدف گذاری SMART استفاده کنید. این چارچوب به شما کمک می‌کند به صورت کاملا اصولی هدف گذاری کرده و بتوانید در زمان درست به اهداف خود برسید.

شرکت ها و سازمان ها می توانند از این مدل برای بودجه بندی، رسیدن به اهداف کسب و کار، ریز کردن فعالیت ها یا خرید و انتخاب سیستم های اداری و مالی از جمله نرم افزار اتوماسیون اداری و نرم افزار بایگانی اسناد یا سایر سیستم های سازمانی استفاده نمایند.

هدف گذاری SMART چیست؟

برای اکثر مردم، رسیدن به هدف به یک کار غیرقابل حل تبدیل می‌شود. مشکل با اهداف نادرست تدوین شده شروع می‌شود: آن‌ها یا کاملاً غیرواقعی هستند، یا خیلی مبهم هستند و یا به اندازه کافی مشخص نیستند. بنابراین، برای کمک به خود در رسیدن به موفقیت بیشتر، همیشه با تعیین اهداف خاص، اندازه گیری آن‌ها، دست یافتنی، مرتبط و محدود به زمان شروع کنید.

SMART مخفف کلمه اختصاری Specific ، Measurable ، Achievable ، Relevant و Time-based است. تمام عناصری که در چارچوب SMART وجود داشته با هم کار می‌کند تا هدفی را که با دقت برنامه ریزی شده، واضح و قابل پیگیری است ایجاد کند.

شما ممکن است اهدافی را در گذشته خود تعیین کرده باشید که دستیابی به آن‌ها دشوار بوده زیرا بسیار مبهم، تهاجمی یا ضعیف بودند. تلاش برای دستیابی به یک هدف ضعیف می‌تواند دلهره آور و غیرقابل دستیابی به نظر برسد. ایجاد اهداف SMART می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند. این که آیا اهداف شخصی یا حرفه‌ای تعیین می‌کنید، استفاده از چارچوب هدف SMART می‌تواند پایه‌ای قوی برای دستیابی به موفقیت ایجاد کند.

S: مخفف کلمه Specific به معنای خاص و مشخص است.

تا جایی که ممکن است باید هدف و آنچه می‌خواهید به آن برسید واضح و مشخص باشد. علاوه بر آن هرچه هدف شما محدودتر باشد، مراحل لازم برای دستیابی به آن را بیشتر درک می‌کنید. زمانی که شما هدف خود را به صورت دقیق مشخص می‌کنید شانس بسیار بیشتری برای رسیدن به آن دارید. اینکه هدف شما دقیقا چیست و به صورت جزئی آن را مشخص کنید بسیار مهم است.

M: مخفف کلمه Measurable به معنای قابل اندازه گیری است.

چه شواهدی ثابت می‌کند که شما در حال پیشرفت در جهت رسیدن به هدفتان هستید؟ به عنوان مثال، اگر هدف شما کسب موقعیت مدیریت تیم توسعه برای یک شرکت فناوری نوپا است، ممکن است پیشرفت را با تعداد موقعیت‌های مدیریتی که درخواست کرده‌اید و تعداد مصاحبه‌هایی که انجام داده‌اید اندازه گیری کنید. تعیین نقاط عطف در این راه به شما این فرصت را می‌دهد که در صورت نیاز دوباره ارزیابی کرده و دوره را اصلاح کنید. هنگامی که به مراحل مهم خود دست یافتید، به یاد داشته باشید که به روش‌های کوچک اما معنی‌دار به خود پاداش دهید. اندازه گیری باعث می‌شود به طور دقیق هر مرحله را اندازه گرفته و میزان نزدیک شدن به هدف خود را تشخیص دهید.

A: مخفف کلمه Achievable به معنای دست یافتنی است.

یکی از مراحل مهم هدف گذاری این است که تعیین کنید آیا هدف شما دست یافتنی است؟ تعیین اهدافی که می‌توانید به طور معقول در یک بازه زمانی مشخص به آن‌ها دست پیدا کنید، به شما در ایجاد انگیزه و تمرکز بالا کمک می‌کند. با استفاده از مثال فوق برای کسب شغل در مدیریت تیم توسعه، باید اعتبار، تجربه و مهارت‌های لازم برای کسب موقعیت رهبری را بدانید. قبل از شروع کار برای رسیدن به یک هدف، تصمیم بگیرید که آیا این چیزی است که می‌توانید در حال حاضر به آن برسید یا آیا اقدامات اولیه دیگری باید انجام دهید تا آمادگی بیشتری داشته باشید.

R: مخفف دو کلمه Relevant و Realistic به معنای واقع گرایانه و مرتبط است.

هنگام تعیین اهداف برای خود، به مناسب بودن یا نبودن آن‌ها توجه کنید. هر یک از اهداف شما باید با ارزش‌های شما و اهداف بلند مدت همسو باشد. اگر هدفی به اهداف گسترده شما کمک نمی‌کند، باید در مورد آن تجدید نظر کنید. از خود بپرسید که چرا هدف برای شما مهم است، چگونه دستیابی به آن به شما کمک می‌کند و چگونه به اهداف بلند مدت شما کمک می‌کند.

T: مخفف کلمه Time-based به معنای بر اساس زمان است.

بازه زمانی هدف شما چیست؟ تاریخ پایان و زمان رسیدن به هدف می‌تواند به ایجاد انگیزه در شما و اولویت بندی کمک کند. به عنوان مثال، اگر هدف شما ارتقاء به سطح بالاتر است، ممکن است شش ماه به خودتان فرصت دهید. اگر در آن بازه زمانی به هدف خود نرسیده‌اید، وقت بگذارید و دلیل آن را مشخص کنید. بازه زمانی شما ممکن است غیرواقعی باشد، ممکن است با موانع غیرمنتظره‌ای روبرو شوید یا هدف شما غیرقابل دستیابی باشد.

چرا باید از اهداف SMART استفاده کنیم؟

اهداف smart مجموعه‌ای از معیارها را در نظر می‌گیرد که اطمینان حاصل شود اهداف شما در یک بازه زمانی مشخص قابل دستیابی هستند. استفاده از چارچوب هدف SMART مرزها را تعیین می‌کند و گام‌هایی را که باید بردارید، منابع لازم برای رسیدن به آن و نقاط عطفی که نشان دهنده پیشرفت در این مسیر است را مشخص می‌کند. با اهداف SMART، احتمال رسیدن به اهداف شما بسیار زیاد بوده و در بازه زمانی مشخص به طور موثر به هدف خود می‌رسید.

استفاده از این رویکرد کلیات و حدسیات را حذف می‌کند، زمان بندی مشخصی را تعیین می‌کند و ردیابی پیشرفت و شناسایی مراحل مهم از دست رفته را بسیار ساده‌تر می‌کند. در صورت نداشتن هدف گذاری درست به سرعت شکست می‌خورید. بسیاری از ابزارهای هدف گذاری اسمارت به شما در توسعه نیروی کار با انگیزه و متمرکز کمک می‌کنند.

همچنین این هدف گذاری نه تنها به شما فرصتی می‌دهد تا به اعضای کارکنان خود توضیح دهید که از آن‌ها چه انتظاری دارید، بلکه کیفیت بررسی‌های منظم عملکرد را نیز بهبود می‌بخشد ، زیرا هدف گذاری SMART ایجاد شده ساختار مشخصی را برای هدایت فرایند ارزیابی کارکنان ارائه می‌دهند.

روش SMART به شما کمک می‌کند تا محدودیت‌های خود را پیش ببرید، به شما جهت می‌دهد و کمک می‌کند تا به موقع به اهداف خود برسید. این موضوع ما را قادر می‌سازد تا در زندگی هدف مناسب داشته باشیم. برای رسیدن به اهداف خود، فرد باید نظم و انضباط شخصی داشته باشد.

بدون نظم و انضباط نمی‌توان به هیچ هدفی رسید. با یادآوری اولویت‌های خود در زندگی‌، انگیزه شما را برای حرکت رو به جلو افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به سازگاری بیشتر با شرایط مختلف کمک می‌کند. پس از دستیابی به هدف مورد نظر، به ما احساس رضایت دست داده و ما را برای تعیین اهداف جدید و رشد و پیشرفت در زندگی برانگیخته می‌کند. همچنین به تمام افراد کمک می‌کند تا در زندگی شادتر و راضی‌تر باشند.

نحوه دستیابی به اهداف با استفاده از مدل smart

اکنون که با نحوه نوشتن و تعیین هدف گذاری SMART آشنا شدید، دانستن نحوه دستیابی به آن‌ها یک چالش کاملاً جداگانه محسوب می‌شود. شما قبلاً اولین قدم بزرگ را با استفاده از معیارهای SMART برای تعیین اهداف قابل دستیابی، اندازه گیری و مبتنی بر نتایج برداشته‌اید. اما چند راه دیگر نیز وجود دارد تا بتوانید تیم خود را برای موفقیت آماده کنید.

هدف خود را بنویسید

شما هدف خود را مشخص کرده‌اید. مرحله بعدی نوشتن هدف است. نوشتن هدف شما به عنوان یک یادآور محکم از آنچه شما و اعضای تیم شما در حال تلاش برای رسیدن به آن هستید انجام می‌شود. مطالعه‌ای که توسط دکتر گیل متیوز، استاد روانشناسی در دانشگاه دومینیکن در کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که افراد هنگام نوشتن ۴۲ درصد بیشتر به اهداف خود می‌رسند.

بررسی منظم میزان پیشرفت

همه ما با آن هیجانی که هنگام مقابله با چیز جدیدی احساس می‌کنیم آشنا هستیم. اما هنگامی که کمی جلوتر می‌روید، این احساس و هیجان به سرعت محو می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از هدف‌ها به سرانجام نمی‌رسند. هر هدفی که ارزش دستیابی به آن را دارد احتمالا یک شبه محقق نمی‌شود و باید به طور مرتب پیشرفت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید از مسیر خارج نمی‌شوید. داشتن این یادآوری‌ها و فرصت‌های بازخورد برای افراد انگیزه ایجاد می‌کند و به ویژه برای اهداف تجاری بزرگ‌تر که ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد بسیار مهم است.

پیروزی‌های خود را جشن بگیرید

منتظر نمانید تا تمام هدف شما به پایان برسد. شناخت پیروزی‌ها و مراحل مهم می‌تواند شما را در مسیر درست حرکت دهد. هر زمان که پیش بینی می‌کنید اتفاق مهمی در حال وقوع است (مانند انجام کاری که قصد انجام آن را دارید)، افزایش دوپامین دریافت می‌کنید و این چیزی است که باعث افزایش انگیزه می‌شود. بنابراین، با تعیین اهداف کوچک‌تر و افزایشی و سپس با رسیدن به آن‌ها می‌توانیم آن جهش‌های دوپامین را افزایش دهیم، که به نوبه خود ما را تشویق می‌کند تا در این مسیر باقی بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رشد کسب و کار خود آماده اید؟

شرکت های موفق برای رشد برنامه ریزی می کنند. برای آن کار می کنند و آن را به دست می آورند. برنامه شما برای رشد کسب و کارتان چیست؟

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه ارتباط با ما اینجا دیدن کنید.








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟